bunker operations

Corona rammer mange brancher: også shipping

Der er gået et år med corona, og vi laver status. For hvordan er det egentlig gået, siden Danmark lukkede ned den 11. marts 2020? Der er ingen tvivl om, at rigtig mange brancher har været – og er – meget hårdt ramte af situationen. Nogle industrier står helt stille, mens andre nærmest ikke har været påvirket. Dette afhænger selvfølgelig af, hvor stor indvirkning restriktionerne har haft på kerneydelsen. Tager vi de brancher, der nok har været ramt aller mest, kan vi nævne alt, der har med (udenlands) transport og logistik at gøre. Dette indebærer blandt andet rejseindustrien og shipping-industrien. Der har været rigtig meget snak om førstnævnte, da det føles meget mere nærliggende for os. Når vores sommerferie bliver aflyst, er det noget, vi kan mærke. Udfordringer inden for shipping og logistik derimod er ikke nødvendigvis noget, der kommer lige så tæt på. Men det er uden tvivl et sted, hvor corona har kunne mærkes.

Lukkede landegrænser og aflyste ruter har blandt andet betydet, at det har været rigtig svært at skifte besætning for rederierne. Der har også været tilfælde, hvor lokale havne har indført restriktioner, som har haft direkte konsekvens for arbejdet. Nogle skibe er blevet sat i karantæne, således at de ikke har haft mulighed for at levere den last, de havde med.

FuelSupply: et eksempel fra den virkelige verden

FuelSupply er et firma, der opererer inden for bunker operations – det vil sige shipping i en maritim kontekst. Firmaet af startet af danskeren Babak Shahbaz og hans bror.

For FuelSupply har det været vigtigt at holde fast i deres kernekompetencer og de ydelser, som kunderne sætter pris på. Særligt hvis konkurrencen snævrer ind på grund af corona. Så gælder det om at være den foretrukne leverandør i en konkurrence, hvor der er mange om buddet. Som Babak Shahbaz beskriver, er en af deres mest fremtrædende styrker, at de er meget fokuseret på at løbe langt fra kunden og tage ansvar for opgaven. I en industri, hvor der godt kan være en tendens i at fraskrive sig ansvaret, står denne egenskab som en stærk kompetence. Og det er da også en af de ting, der har gjort, at FuelSupply har opbygget en meget loyal kundegruppe.

I en tid hvor der er mange virksomheder, der går nedenom og hjem, er det vigtigt at initiere enten ekstra tiltag eller fremhæve de styrker, der gør dig unik. Det gælder selvfølgelig også at få dette kommunikeret effektivt ud, så kunderne – og potentielle kunder – opdager det.

LEAVE A RESPONSE

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *